středa 2. ledna 2008

Krok první: Návštěva Živnostenského úřadu

První co musíte udělat, když chcete začít podnikat, je zajít na Živnostenský úřad. Zatím musíte jít tam kde máte trvalé bydliště, až začne platit nový zákon (od 1.7.2008), budou se s vámi muset bavit na jakémkoliv živnostenském úřadě.

Takže já jsem dnes, 2.1.2008 navštívil Živnostenský úřad v našem městě. Paní byla poměrně příjemná a trpělivá s mými dotazy, chvíli jsme si povídali a pak jsme se dali do vyplňování formulářů. Nepotřeboval jsem nic, jen Občanský průkaz a 1.000,- Kč, které jsem zaběhl zaplatit na pokladnu Městského úřadu (Živnostenský úřad je součástí obecního úřadu v tzv. pověřené obci, v mém případě je mou pověřenou obcí přímo Městský úřad v našem městě).

Vyplnil jsem světlemodrý čtyřstránkový tiskopis se jménem a příjmením, místem pobytu, místem podnikání (pokud je stejné jako místo trvalého pobytu, není třeba žádný papír, pokud chcete mít místo podnikání jiné než místo trvalého pobytu, musíte doložit právo užívání nemovitosti například výpisem z katastru nemovitostí když jste majitel nebo nájemní smlouvou). Dál tam byly kolonky pro adresy provozoven a pro zástupce, ale ani provozovny ani zástupce zatím neplánuji, takže to jsem nevyplnil.

Největší kolonka byla pro obor činnosti. Možnosti mi paní dala vybrat z knihy, měl jsem vybráno předem že chci "Poskytování software a poradenství v oblasti hardware a software". Takže to jsem tam opsal a protože k tomu je seznam povolených činností, které jsem chtěl všechny, tak mi paní poradila, že pod to mám dopsat "(bez omezení)". Jinak bych si tam třeba mohl vybrat nějaké z vyjmenovaných činností, například pouze: "Poradenství v oblasti komunikací a počítačových sítí". Nedovedu si ale představit důvod, proč bych to měl dělat.

Protože u nás už nějakou dobu funguje institut CRM, tedy "Centrální Registrační Místo", myslel jsem že mi paní dá vyplnit ještě pár formulářů a bude to. Překvapila mě ale s tím, že by mi mohla dát formulář pro registraci na Finančním úřadě a ona by ho tam poslala, ale že Finanční úřad chce aby si tam každý zašel sám. "Co se dá dělat", řekl jsem si.

Pak mi dala vyplnit formulář pro Okresní správu sociálního zabezpečení, která je pro mě v 30km vzdáleném okresním městě. Prý by bylo lepší kdybych si tam zajel osobně, ale že to je tak daleko, tam že můžu formulář vyplnit tady a ona ho tam pošle, ale že bych si tam pak měl aspoň zavolat, jestli mě v pořádku zaregistrovali. Aspoň že tak. Formulář byl celkem jasný, jen tam byla kolonka "Nemocenské pojištění", kam se měl napsat datum, od kdy člověk chce platit dobrovolné nemocenské pojištění, a paní mi řekla ať tam napíšu dnešní datum. Toto nemocenské pojištění je to k tomuto: když je nemocný zaměstnanec, dostává nemocenskou. Když je nemocný podnikatel, nedostává nic, ledaže by si platil toto dobrovolné nemocenské pojištění. Je podle mě dost drahé (myslím 1% z příjmu měsíčně) a protože jsem za posledních 5 let byl nemocný 1x, určitě by se mi to nevyplatilo, a tak jsem řekl že to nechci a tudíž to tam psát nebudu. Paní to evidentně překvapilo, ale asi jsem působil sebevědomě, takže nic neříkala a nechala mě nechat kolonku prázdnou. Chudáci ti co nevědí, že se mají bránit...

Další formulář který jsem dostal k vyplnění byla registrace pro zdravotní pojišťovnu. I tady byla jedna kolonka, která se stala kamenem úrazu - záloha na pojištění. Protože já budu ze začátku podnikat při zaměstnání, nemusím podle zákona platit zálohy na zdravotní a sociální pojištění, protože to za mě platí už zaměstnavatel, a já jenom vyúčtuji na konci roku moje příjmy z podnikání a podle toho doplatím obě pojištění jednorázově. Kdo chce podnikat na plno (tzv. "hlavní pracovní činnost"), musí platit zálohy buď v minimální výši dané zákonem, pokud začíná podnikat, nebo podle loňských příjmů, pokud už podniká, anebo dobrovolně vyšší. To se mě ale netýká a tak jsem tam odmítl napsat jakékoliv číslo, a protože paní vypadala že někoho takového vidí poprvé a nevěděla co s tím, domluvili jsme se, že bude lepší, když si na zdravotní pojišťovnu zajdu. Moje zdravotní pojišťovna má úřadovnu v našem městě, takže tam zajdu zítra.

Paní vypadala, že by mi skoro byla ochotná vyrobit Živnostenský list hned na místě. Tedy kdybych buď tak půl hodiny počkal, anebo se potom stavil. Ale to se mi nechtělo a řekl jsem jestli bych si pro něj mohl přijít zítra (věděl jsem že nemají úřední den) a baba když zjistila že na to nějak zvlášť nespěchám, najednou že prý by bylo nejlepší, kdybych se stavil tak příští středu. Inu, nabídneš prst, sežere ti celou ruku...

Takže rekapitulace:

Ohlášení živnosti mám za sebou, zítra zajdu na zdravotní pojišťovnu, to by měla být akce na pár minut. Až za týden dostanu živnostenský list, zajdu s ním na Finanční úřad. Taky pak zavolám na sociálku, jestli je registrace v pořádku. A tím by to mělo být všechno, budu podnikatelem!

Žádné komentáře: